Alina Constantinescu

Alina Constantinescu blog
15 Sep 2011

Creierul tau se zbarceste fara sa-ti dai seama

Mi-am propus sa pun pe blog in fiecare joi o serie de informatii despre modul in care nutritia (adica ce mancam de zi cu zi) ne influenteaza organismul. Voi nota cu aceasta ocazie cateva idei citite cu care eu sunt de-acord, asa cum le vad prin prisma modului personal in care invat sa apreciez hrana. Consider ca prin tot ceea ce consumam, si uneori prin ceea ce ne lipseste, ne influentam (chiar daca nu suntem mereu constienti ori ne dam seama in timp cand punem totul pe seama varstei si a epuizarii) modul in care functionam, comportamentul, gandirea/ functionarea mintala si starile pe care le avem.

Pun mai jos cateva lucruri pe care le-am aflat recent cu speciala referire la celulele celebrale:
– creierul adultilor si al copiilor care sufera de tulburari cu deficit de atentie arde glucoza in mod anormal; glucoza si lipidele au impact imediat asupra creierului
– in centrul memoriei si sentimentelor se afla celulele nervoase; este esential sa ne pastram creierul sanatos pentru a nu deveni depresivi, stresati, nervosi sau obositi fara motive aparent reale din cauza de volum de munca 
– substantele chimice din alimente ne imbatranesc creierul, un organ care creste si se dezvolta in functie de modul in care il hranim; nu are legatura cu incheierea procesului de crestere de la pubertate
– prin alimentatie putem crea mai multe conexiuni in celule;  viteza cu care creierul prelucreaza informatiile e dictata de abundenta substanelor nutrivite (nu tine de cat de isteti suntem ori cat de multe am invatat)
– pentru a neutraliza radicalii liberi din alimentele care distrug celulele nervoase (celule care devin vulnerabile dupa 28 de ani) se recomanda sa marim cantitatea de antioxidanti

Asadar, o alimentatie benefica ajuta creierul sa dobandeasca mai multe conexiuni pentru fiecare celula nervoasa. Genele nu determina destinul functionarii noastre, intrucat de milioane de ani ele nu s-au modificat semnificativ. In schimb, regimul alimentar, educatia si stilul de viata au trecut prin numeroase modificari. Prin urmare, creierele noastre tanjesc dupa alimente obisnuite acum 40.000 de ani, conform vechilor sale origini genetice. Ceea ce ii oferim azi – cereale, paine si produse lactate – a produs un soc biologic.

Nu ne putem intoarce chiar la ierburi salbatice si radacini, dar putem profita de fructe (in special fructele de padure), de peste (in special somon, sardele, macrou si hering) si capsule cu untura de peste, carne de vanat (carnea de vita de exemplu nici nu are grasimile benefice omega-3), nuci nesarate ori uleiuri rafinate care nu au exces de grasimi hidrogenate si saturate (o sa revin asupra ideii, motivand de ce uleiul de floarea soarelui nu e indicat).

De ce trebuie sa evitam tot ce ne place sa mancam si e asa de bun si gustos? Nu trebuie 🙂 Grasimile dau gust si savoare, painea, cerealele si pastele fainoase ne tin de foame, produsele lactate sunt versatile. Consider ca putem alege sa mancam orice dorim cata vreme o facem in cunostinta de cauza. Nu militez pentru diete, si eu simt ca fara cereale si branza, de exemplu, nu pot sa traiesc. Si da, iubesc dulciurile desi urasc zaharul (cine sa o mai inteleaga si pe asta?). Cu toate acestea nu am cum sa ignor faptul ca majoritatea lucrurilor pe care le mancam azi (oare cati dintre noi nu considera iaurtul un produs sanatos?) nu au niciun rol in formarea genelor umane fiindca nu existau in alimentatia omului preistoric care vrem – nu vrem a hranit sute de mii de generatii de stramosi.

Eu caut in mancare placerea gustului nou, diversitate si experienta asocierilor surprinzatoare si neconventionale. Calc si eu stramb, unele lucruri de-abia acum le aflu, pe altele le stiam insa de-abia acum pot sa le diger pe indelete si sa le inteleg. Insa cand incepi sa pui cap la cap franturi si traiesti experiente care te marcheaza, oricat de gustoase ar fi grasimile si oricat de apetisante ar fi prajiturile nu mai poti decat sa te limitezi cel mult sa le degusti si sa inveti sa le savurezi dar nu sa le (mai) folosesti ca hrana.

Pana joia urmatoare cand revin cu completari va propun un joc: esti la raft si ai in fata o varietate de uleuri; vezi ulei de sofran (unul dintre cele mai scumpe mirodenii), de porumb, de soia, de nuci, de in si vezi chiar si uleiul de masline. Pe care il alegi?

Eu cred că toate gândurile vorbesc. Să-mi zici care-s ale tale.

 

Mai multe rezultate...