Alina Constantinescu

Alina Constantinescu blog
16 Aug 2011

Ce mai fac romanii…

Nu as fi scris postul asta daca nu m-as fi cufundat in cateva statistici despre consum (pe care le cautam de fapt pentru ideea de ieri)  si in date de cercetare de piata din Romania, de unde am aflat ca:

– in medie cele mai mari cheluieli de consum le facem pe alimente, intretinerea locuintei si combustibil si nu in ultimul rand pe transport
– mai mult de jumatate din resursele destinate consumului se duc pe alimente, bauturi si tigari
– in Romania 1 din 3 barbati fumeaza si o femeie din 10 este fumatoare; peste 74% dintre fumatori consuma 5 tigari pe zi*
– toate familiile cu copii au inregistrat un consum caloric sub pragul minim de 2700 de calorii
– consumam in principal cartofi si cereale

– 2.5% din populatia totala a fost subnutrita in perioada 1993 – 1995 si 2001 – 2003 din cauza accesului economic redus la hrana
– berea ocupa primul loc in consumul mediu anual de bauturi alcoolice pe locuitor; in 2007 s-au inregistrat 92,0 litri/ locuitor
– in 2007 romanii au baut 7 milioane de litri de lichior si 12 milioane de litri de vodca
– consumatorii ocazionali ai creditelor bancare au investit in haine de firma si in concedii de lux de peste 10.000 euro in perioada 2000 – 2008
– daca imaginea luxului era asociata cu gentile diplomat, hainele de vulpe argintie si covoarele de Cisnadie, azi romanii prefera masini de lux, imbracaminte cu design indraznet si nume sonore, sau proprietati in locuri exotice
– numarul de retete prescrise de medicul de familie a crescut de la 7 milioane in 2003 la 17 milioane in 2005
– ratele specifice de mortalitate printre cele mai ridicate la barbati sunt date printre altele de leziuni traumatice si otraviri
– principala preocupare de timp liber ramane urmarirea programelor de televiziune urmata de cititul ziarelor, intalnirile cu prietenii si lectura (date din 2006); prin comparatie, in 2009 lucrurile raman cam la fel
– doar 4% dintre romani apeleaza la tratamentul cu produse homeopate, si in mare masura acestia sunt locuitori ai capitalei
– cei mai sociabili romani sunt din Transilvania, urmati de cei din vestul tarii si din Moldova
– in 2011 barbatii inca isi mai doresc „o zeita casnica dulce si draguta”, iar majoritatea si-au intalnit jumatatea la seriviciu, la scoala sau in cercul de prieteni
– jumatate dintre utilizatorii de internet se indragostesc de persoanele inteligente si cu simtul umorului (discutabil, intrucat inteligenta la nivel virtual imi pare ca este data doar de jocul de replici nu de valoarea reala a persoanei); vezi si modalitati de cucerire
– dulciurile de sezon se numara printre cele mai cautate cadouri de oferit de sarbatori, cele mai putin cautate fiind jucariile (vezi sursa)
– romanii conserva muraturi nu si fructe
– romanii au cea mai mare incredere in pompieri

Nu am dovezi care sa conteste sondajele, totusi cred ca afirmatiile facute de regula de respondenti in focus-grupuri nu reflecta de fapt comportamentul lor real, intrucat in timpul unui sondaj suntem constienti de ceea ce trebuie sa zicem (fiindca da bine sau stim ca asa e sanatos/ normal desi nu facem). Din acest motiv uneori ezitam, dam raspunsuri echivoce sau ne ascundem orgoliul. Cand suntem interogati, suntem mai putini sinceri deoarece credem ca stim de ce facem lucrurile pe care le facem (avand o anume educatie, mostenire culturala sau prejudecati spunem ceva dar in realitatea de zi cu zi comportamentul nostru sugereaza altceva).

*apropo de tigari, mai citeam zilele trecute ca in lume zilnic se vand in jur de 15 miliarde de tigari, China fiind responsabila de aproximativ o treime din toate tigarile fumate pe intregul mapamond

Eu cred că toate gândurile vorbesc. Să-mi zici care-s ale tale.

 

Mai multe rezultate...