Alina Constantinescu

Alina_Blog
14 Mar 2018

Formulare, PFA și ce nu-ți spune nimeni niciodată

Ce nu-ți spune nimeni niciodată e pentru că nu știi ce să întrebi și nu știi să întrebi pentru că nimeni nu spune niciodată. Așadar, urmează un ghid for dummies despre cum să-ți înregistrezi un PFA în Brașov. Partea I : înregistrarea la Registrul Comerțului. Capitol special: în Brașov, pentru că aici a început experiență mea ca persoană fizică autorizată și știu să zic la ce ghișee să mergi și în ce ordine.

Unde îți faci PFA în Brașov

Pentru a te înregistra ca persoană fizică autorizată e nevoie să te prezinți la Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Brașov – blocul la parterul căruia scrie cu albastru Leumi Bank.

Aici datele de contact ONCR Brașov și program, important e să știi că programul este Luni – Joi 8:00 – 16:30
și Vineri 8:00 – 14:00. Aici localizarea pe hartă pentru stradă – ONCR Brașov.

Cum să te descurci la Registrul Comerțului din Brașov

În primul rând, e să nimerești intrarea ca nu e marcată vizual foarte catchy. În al doilea rând, e să nu te păcălesți de marcajul vizual foarte catchy al firmelor intermediare, cum ar fi cea care este în pasajul din fața Registrului. Dacă vrei să lucrezi prin ei, costul e de 300 de lei și durează 3 zile. În al treilea rând, e să nu confuzi Registrul Comerțului cu Camera de Comerț și Industrie, care e tot prin zonă dar la alt bloc.

Odată ce intri pe ușa corectă, dai de un hol mic dar și de un panou care îți listeaza ghișeele, pe numere și ce tip de servicii ai la ghișeele respective. Ghișeele de care vei avea nevoie sunt la mezanin (urci un etaj) și sugestia mea este să le abordezi fix în această ordine:

Ziua 1:

– camera 111 „Informare Inițială”. E în colțul aflat în diagonală față de intrare. Nu e semnalizat, dar daca te apropii de ușă are niste hârtii lipite care te mai lămuresc (sau nu). De aici îți ridici formularele care trebuie completate, adică aceste documente necesare pentru înregistrarea unui PFA. Domnul de la acest ghișeu este foarte amabil, dar de preferat să îi ceri câte două exemplare din formulare, în cazul în care completezi greșit să nu fie nevoie să stai din nou la rând ca să îți iei o hârtie.

– camera 104 „Primire, Verificare cereri” – e ultima cameră pe dreapta, cum intri. Aici te duci cu „Fomularul de Cerere Verificare disponibilitate firmă” completat, adică acesta, îl prezinți la ghișeul din mijloc care este alocat pentru PFA-uri și primești pe loc confirmarea că numele tău este disponibil pentru PFA – pe care o vei pune în dosarul cu toate actele necesare, odată ce le-ai completat. Tot aici te vei intoarce să depui dosarul. Atenție că la 104 e ghișeu și pentru persoanele juridice și de regulă se formează în fața ușii un singur rând – întreabă cine e ultima persoană la PFA, ca să nu stai după toată lumea.

– camera 102 „Birou juridic asistență” – e lângă camera 104. Aici te duci cu formularul „Specimen Semnături” și cu buletinul și îți dai semnătura în fața persoanei autorizate de la ghișeu care validează formularul.

Ziua de ridicare a certificatului de înmatriculare și a certificatelor constatatoare:

– camera 103 „Eliberări acte” e lângă camera 104. Aici e la finalul finalului. Te prezinți în trei zile lucrătoare de la depunerea dosarului, după ora 14.00, ca să-ți ridici certificatele care atestă că ai PFA. O să prezinți buletinul și un număr de identificare – pe care îl primești de la 104 după ce ai depus dosarul. Întreabă cine este la rând pentru ridicare acte, fiindcă și în această cameră sunt mai multe ghișee și la usă se formează un singur rând – dar pentru scopuri diferite.

Ce și cum completezi formularele pentru PFA

Verificarea de disponibilitate a numelui pentru PFA o dai la 104 de unde primești o adeverință.

Specimenul de semnătură îl iei de la 111 și îl semnezi la 102 de unde îl iei înapoi validat și aprobat.

Pentru celelalte formulare ai exemplare completate puse pe masa din hol sau la panoul de lângă camera 104. În principiu:

– Cerere de înregistrare – care mie mi-a luat și cel mai mult timp pentru că am completat-o greșit. #primadată. Vei completa 1, 2, 3, 4, 7.2 bifezi model 2, 7.5 numele tău complet și pentru restul căsuțelor e simplu, mai ales dacă greșești #primadată 😉 și oricum ai un model afișat. La finalul acestui formular ai un opis de documente și le vei pune în dosar în ordinea de acolo.

– Anexa de Înregistrare fiscală – scrii doar „Fără salariați” la punctul 7 dacă ai un PFA unde nu mai angajezi pe nimeni.

– Declarația tip II prin care declari pe propria răspundere că respecți legislația și protecția muncii, bifezi la punctul 4.1 toate căsuțele, indiferent de natura și tipul activității tale, pentru că se consideră că bifând ai luat la cunoștință că respecți normele, nu că vei face activități în zona respectivă (de ex. faci consultanță dar bifezi că respecți normele sanitar-veterinare și pentru siguranța alimentelor). Apoi, bifezi  4.3.1 și, dacă vei desfășura activități și în afara sediului profesional, bifezi și 4.3.4.

– O declarație simplă pe propria răspundere că respecți condițiile legale și ești aware de penalizările din Codul Penal.

Cum îți faci dosarul de înregistrare PFA

– Îți iei un dosar cu șină și scrii pe el numele tău complet.

– Pui în dosar toate formularele de mai sus & copie după buletin & copie după diploma de studii & un contract de comodat (aici sunt mai multe spețe și se aplică acel caz care e validat de adresa ta de pe buletin: dacă ești proprietar, dacă stai cu chirie, dacă stai la bloc, dacă locuiești la părinți – în functie de caz, poate fi nevoie de completarea unor formulare și de avize etc). Atenție că dacă nu ai contract de comodat dar ai un laptop la tine poți să ți-l faci pe loc și să-l printezi la xerox-ul din clădire care are și net și primește pe mail documente de printat (god knows ce se întâmplă cu toate datele alea din documentele tale că adresa e una de yahoo, dar și tu ai nevoie să-ți termini treaba deci hai că e bine!).

– Toate documentele pe care le pui în dosar se vor numerota în dreapta sus – numerotezi orice foaie, indiferent că e format A4 sau nu, că e anexă sau nu, totul se numerotează. Aici e un mic schepsis (de unde deduc că matematica statului este foarte particulară): deși se numerotează totul, „Cererea de Înregistrare” nu se consideră la numărătoare, deși e prima foaie din dosar și pui nr. 1 pe ea 😀 Prin urmare, la dosar vei avea cu un nr. în plus față de nr. de file pe care îl treci în opisul de documente. Dacă nu-ți iese așa, trebuie să refaci numărătoarea, că se consideră că îți lipsește ceva din dosar și dacă dosarul e incomplet nu îl vor primi.

– Opisul de documente se completează cu nr. documentului (acolo unde e cazul, de exemplu la pct. 7 unde vei trece nr. după diploma de studii). Declarația simplă pe propria răspundere nu apare menționată în opis și trebuie să o treci tu de mână la pct. 16 ca fiind document suplimentar. Scrii „Declarație pe propria răspundere”.

– Declarația de tip II o vei xeroxa în 4 copii și o pui pe coperta dosarului – care în traducere liberă înseamnă ca nu găurești foile ca să le prinzi în dosar și nu le numerotezi.

– Pe copiile xerox după CI și diploma de studii scrii „Conform cu originalul”, numele complet, pui data și semnătura.

Altfel, la Registrul Comerțului în Brașov atmosfera e relativ liniștită, se fac cozi dar oamenii sunt pe chill. Urmează partea II: hardcoreală la ANAF. Mă interesez și eu, fiți și voi pe fază și să ne fie de bine!

 

Eu cred că toate gândurile vorbesc. Să-mi zici care-s ale tale.

One Comment

  1. Bruce Wayne |

    Interesanta experienta, eu am avut noroc cu un avocat pe treaba asta, dar daca iti baga ANAF-ul firma in inactivitate provizorie, am expertiza in asta, itzele birocratice sunt cel putin la fel de inCURcate. 🙂

    Răspunde

 

Mai multe rezultate...