Alina Constantinescu

Alina Constantinescu blog
3 Noi 2011

Excesul de histamina

Am tot citit si sunt foarte atenta la legatura dintre alergiile pe piele si histamina. Si pe masura ce citesc, desi am senzatia ca imi lamuresc niste lucruri, ajung in final la situatii care mi se par paradoxale. Azi (sau cat mai prind din ziua asta) despre histamina.

Asadar, excesul de histamina provoaca sau agraveaza eruptiile cutanate si alergiile, fiindca are efect iritant. In organism se gaseste le nivelul pielii, plamanilor (stie cineva sa imi explice mai multe?) si mucoasei gastrice. Histamina fie ajunge in corp din unele alimente (alimente si bauturi fermentate, conserve, afumaturi, oua de prepelita – nu-mi place ce aud, consum oua de prepelita cu placere) fie e eliberata in corp prin reactii biochimice in urma consumului unor alimente (oua, ananas, peste, tomate, ciocolata, ceai – care oare?).

Deci nu e suficient sa consumam alimentele care sunt sanatoase, trebuie sa intelegem ce reactii specifice are organismul nostru la acestea: ma intriga ca ananasul si tomatele – nu mai zic ceaiul – desi sunt alimente „bune” pot elibera in corp histamina. Explicatia sta in faptul ca fiecare celula are niste receptori iar creierul uman sintetizeaza niste produsi endocrini cerebrali care odata intrati in fluxul sangvin pot determina reactii alergice cu eliberare de histamina.

Organismul uman nu poate neutraliza natural excesul de histamina, insa sensibilitatea la histamina poate fi diminuata cu principii active de origine vegetala (de ex. bioflavonoidele din polenul apicol, citrice, ardei rosii, macese, coacaze, hrisca – pacat ca are gluten! :D). Asta inseamna ca pentru a compensa lucrurile poti asocia ananasul cu coacazele si ouale cu ardeii rosii?

Mai mult decat atat, din cartea lansata saptamana trecuta a dr. Mihaela Bilic aflu ca produsele bogate in amine (tiramina, histamina, dopamina) in cantitati mari determina la persoanele depresive (deci care au un dezechilibru chimic cerebral) cresteri ale tensiunii arteriale si migrene. Se recomanda evitarea alimentelor proteice uscate, fermentate sau conservate in saramura, fiindca proteinele partial degradate din structura acestora dau nastere la amine. Adica renuntarea la mezeluri, branzeturi, peste afumat/ sarat/ marinat, conserva si – atentie! – tofu, sos de soia, fructe si legume prea coapte, suplimente nutritive cu proteine, cafea, ceai, produse pe baza de cacao (ciocolata).

Tot in carte, rosiile sunt trecute pe primul loc intr-un top al celor mai benefice 10 alimente pentru piele, datorita pigmentului rosu (licopen) si al betacarotenului cu efect antioxidant. Si aici apare intrebarea mea: daca pe de-o parte alimentele „bune” sunt „rele” , cum facem alegerea corecta?

*In fiecare zi de joi, pun pe blog un post despre food & health, in incercarea de a lamuri ca gandurile si emotiile noastre nu sunt independente de ceea ce alegem sa mancam. Aceste posturi sunt stranse si pot fi citite in sectiunea Sanatate.

Eu cred că toate gândurile vorbesc. Să-mi zici care-s ale tale.

 

Mai multe rezultate...