Alina Constantinescu

Alina Constantinescu blog
26 Mai 2011

Biletele la control, va rog!

Trenul inseamna iubire si tristete, revedere si despartire, adolescenta si batranete, plantatii si miros de mare, bagaje si firme albastre. Trenul inseamna sansa – a prins ultimul tren! Sau inseamna saracie – n-are bani nici de tren!

Cand eram mica trenul insemna vacanta la tara! Apoi la liceu, o gramada de povesti misto de la colegi care faceau naveta si care nu isi luau aproape niciodata bilet :)) Singura mea amintire din liceu cu trenul e de prin a 9-a cand intr-o iarna, venind spre casa am uitat sa ma dau jos la mine in oras fiindca priveam pe geam si ma minunam de cat de mult ninsese. A trebuit sa mai merg o statie, fiindca m-am prins ca trebuia sa cobor doar dupa ce trenul a plecat din gara (iar pe vremea aia statea cam 7 minute fiindca la Predeal era nod feroviar si se faceau verificari).

Mai tarziu, trenul a insemnat facultate: am venit cu trenul la Bucuresti la admitere, cu el plecam in fiecare vineri dupa amiaza din Bucuresti. Saptamana trecuta trenul a insemnat o trezire la 5 dimineata pentru o revedere dupa multi ani.

 

Azi, am avut ocazia* sa ma plimb cu tramvaiul ecologic din Oradea si am vizitat Fabrica Astra Vagoane Arad. Asa am aflat ca Oradea este singurul oras din tara care are tramvaie Ultra Low Floor (ULF) fabricate de Siemens. Sunt tramvaie cu podea joasa pentru acces usor, fabricate in 2008 deci foarte noi si foarte moderne (nu, inca nu au avut timp oradenii sa le vandalizeze :D). Inauntru incap pana la 200 de persoane si, ceea ce este cu adevarat important e ca au consum redus de energie, economisind intre 20 si 30%. In Oradea o calatorie cu tramvaiul costa 3 lei si sunt disponibile 10 astfel de tramvaie ecologice in oras.

Ideea e ca aici s-a folosit locomotiva electrica inca din 1918, desi fusese construita in Germania cu doar cativa ani inainte in 1905 tot de Siemens. Numita si „vagon utilitar” pe vremea aceea era folosita ca locomotiva pentru tractarea vagoanelor de marfa de cale ferata din Venetia catre fabricile din oras. A functionat pana in 1993/ 1994, devenind astfel cel mai vechi vagon electric din parcul oradean de transport si emblema orasului (inca mai poate fi admirata si azi in centru).

La Arad am urcat in cel mai modern vagon de tren pe care l-am vazut pana acum, fabricat pentru export in Italia (da, pentru transportul obinuit de calatori). Are de la bucatarie complet echipata, pana la cabina de dus, sistem audio-video si camara pentru marfuri. Am mai aflat ca tot printre serviciile obisnuite dintr-un astfel de tren se numara un sistem de curatare a incaltarilor la urcarea in tren si chiar prezenta unui minimarket in tren de unde calatorii isi pot face cumparaturile sau piata in timp ce se intorc spre casa.

Vagoanele sunt fabricate in incaperi lungi de 300 de metri si sunt basculate cu ajutorul unor instalatii pe baza de aer comprimat. Apropo, stiati ca durata de viata a unui vagon de tren este in medie de 40 de ani? In Romania, chiar si mai mult, pentru ca dupa casare nu sunt de fapt scoase din functiune 😀

Pana azi nu vedeam cum o calatorie „din otel, din fier, din sine” ar putea fi romantica. Dar recunosc ca intr-un vagon ca unul dintre cele pe care le-am vazut as putea intarzia cu placere pe traseele la care se tot lucreaza de ani pe calea ferata 😀 Fiindca imi e clar ca trenul poate insemna si decenta. Sau lux.

*Vizitele de azi sunt probe din cursa Siemens, de tip Amazing Race, unde particip in calitate de coechipier in echipa condusa de Nebuloasa. Dupa 3 zile de competitie avem 166 de puncte si suntem pe locul 2 la o diferenta de 6 puncte fata de echipa formata din Bobby (ati vazut ca de cateva zile a schimbat vechiul slogan „…de pe net” ?) si Razvan. Ne puteti ajuta aici. Oferim doua premii: 600 de lei si un telefon Samsung Galaxy 550!

Eu cred că toate gândurile vorbesc. Să-mi zici care-s ale tale.

 

Mai multe rezultate...